Ako efektívne zbierať e-maily na webe a neprovokovať Google?

Zber e-mailov od návštevníkov vášho webu vyžaduje istú dávku kreativity a trpezlivosti. Aké metódy zberu e-mailových kontaktov dnes môžete využiť a ako sa vyhnúť nepríjemnej penalizácii, ktorú Google zavedie v boji proti nežiaducim pop-up oknám?

Základom pre zber e-mailových adries je prihlásenie k newsletteru pomocou registračného formulára na hlavnej stránke vášho webu. Áno, ide o pasívnu stratégiu, avšak vytvorenie formulára odporúčame - dávate tak užívateľom možnosť prejaviť o vás záujem. Keďže nikto nemá v obľube vyplňovanie zbytočných údajov, váš formulár by mal byť krátky, meno a e-mail pre začiatok bohato stačí. Ostatné informácie od užívateľa získate v ďalšej komunikácii.

Aktívnejším variantom akvizície sú takzvané pop-up okná. Priestor pre kreativitu sa vám tu ponúka nielen pri nastavení takzvaného triggeru (spúšťač akcie, ktorá zobrazenie pop-up okná spustí), ale tiež pri textácii okna. Dajte užívateľovi ponuku, ktorá sa neodmieta. Atraktívnym benefitom je zaujímavá zľava či odoberanie newsletterov.

Predstavte čitateľovi svoj obsah

Prihlásenie k newsletteru je dnes najčastejšie využívanou motiváciou pre zber e-mailov. Aby správne fungovalo, vysvetlite návštevníkovi webu, prečo by sa mal prihlásiť. Nezabudnite tiež povedať, ako často e-maily chodia, aby sa potom nestávalo, že budete užívateľa otravovať zbytočne častými e-maily. Opäť vložte políčko pre vyplnenie e-mailu a silnú motiváciu.

Svoj význam má stále rovnako zaujímavý obsah, ktorého stiahnutie podmienite zadaním e-mailovej adresy. Môže ísť napríklad o prípadové štúdie, vlastný výskum alebo užitočný e-book. Ak je materiál spracovaný kvalitne, nielenže vám získa nový kontakt, ale prirodzene ním tiež budujete vzťah návštevníka k svojej firme či osobe. S tým súvisí okrem iného aj stratégia, ktorú môžete využiť v prípade, že prevádzkujete vlastný blog alebo obsahový web.

Obsahom možno i segmentovať

Ak je to možné, snažte sa ku každému článku ponúknuť bonusový obsah na stiahnutie zadarmo. Príklad? Ak máte na osobnom blogu zaujímavý článok o cestovaní, ponúknite k nemu za e-mailovú adresu aj checklist, čo je vhodné vziať so sebou na Bali. Ak budete tento postup aplikovať naprieč webom, získate cenné informácie pre segmentáciu svojej databázy.

Ako? Je to jednoduché - pošlite svojim existujúcim kontaktom v databáze e-mail s výzvou na stiahnutie špecializovaného obsahu (napríklad ako sa pripraviť na cestu do Škandinávie). Zopakujte to niekoľkokrát, vždy s podobne špecializovaným obsahom. Potom si prejdite výsledky a zistíte, kto z vašej databázy sa zaujíma o konkrétnu oblasť. Následne si vytvoríte segment pre čitateľa, ktorého zaujímajú severné krajiny a checklist batožiny na Bali im už posielať nemusíte.

Ide to aj na sociálnych sieťach

E-mailing a sociálne siete idú často ruka v ruke. Využiť to, je možno rovnako v akvizícii e-mailov. Stačí len prispôsobiť odkazy na týchto sieťach tak, aby odkazovali na váš registračný formulár na webe. Niektoré e-mailingové nástroje, uspôsobené na automatizáciu (Mailchimp, Silverpop) ponúkajú taktiež možnosť prepojenia a synchronizácie s Facebookom. Zo sociálnych sietí k vám pomocou registračného formulára prídu návštevníci a e-maily z databázy môžete na sociálnych sieťach využiť pre zacielenie v reklame.

Zbierať kontakty je možné aj obyčajným zdieľaním obsahu. Je to súčasťou brandingu a ide o dlhodobý proces, každopádne sa určite oplatí. Chystáte v decembrových novinkách výpredajovú akciu? Dajte vašim fanúšikom vedieť, že newsletter bude obsahovať zľavový kód. Ponúknite odkaz na registračný formulár a uvidíte, že o takýto kupón bude zaujem.

Pozor na Google a jeho penalizácie

Pri zbieraní e-mailových kontaktov je potrebné myslieť aj na to, že Google ponajnovšom penalizuje ich nevhodné použitie v mobilných verziách webu. Trest má očakávanú podobu - horšie umiestnenie vašej stránky vo výsledkoch vyhľadávania. Pravidlo vojde do platnosti 10. januára 2017 a týka sa len mobilných telefónov, pretože Google tablety (zatiaľ) nepovažuje za mobilné zariadenia.

Čo je teda potrebné do tej doby zmeniť? Jednoducho povedané, Googlu sa nepáči akékoľvek prvky, ktoré užívateľom bránia v prezretí obsahu na webe. Ak teda vaše pop-up okno akýmkoľvek spôsobom nedovolí návštevníkovi čítať si na webe ďalej alebo pre odstránenie požaduje vyplnenie e-mailovej adresy, je to nevhodné použitie prvku. Výnimkou sú legislatívne oznámenia, platobné brány, prihlasovacie dialógy, exit pop-upy a bannery, ktoré užívateľom vizuálne neprekážajú.

Takže v skratke. Nepoužívajte pop-up okná na mobilných zariadeniach. Je to zbytočný risk, užívateľa obvykle tieto prvky obťažujú a výsledky na mobilných zariadeniach tiež nehovoria v ich prospech. Namiesto toho skúste niektoré z týchto postupov.


Zaujal vás tento článok a chcete vedieť viac?

Prihláste sa k odberu noviniek a už vám nič neunikne.

Hľadáte spôsob ako zvýšiť návštevnosť svojej web stránky a zlepšiť predaj?

Kontaktujte nás. Radi pomôžeme.